Politik eller konsumentmakt?

”Det är medborgarna som sätter press på politiken som kan göra skillnad – inte konsumenten i sin ensamhet” skrev Chalmerprofessorn Christian Azar i DN Kultur igår. Enligt honom måste vi satsa på på sol- och vindenergi, energisnåla lösningar, energieffektivitet, kollektivtrafik och ekonomiska styrmedel. ”Problemet är inte att vi inte vet hur vi ska lösa problemet, utan att vi inte tycks vilja, åtminstone inte tillräckligt mycket.” Som positivt exempel pekar han istället på Tyskland där man har gjort en stor satsning på solenergi som har gjort att priserna på solceller har sjunkit enormt. Läs hela artikeln i DN Kultur.

Jag och min familj har varit ekopiloter i ett år fram till i mars. Vi fick lära oss leva mer miljövänligt och konkreta uppgifter för att minska våra klimatutsläpp. Vad är då min slutsats av det här året? Ja, visst har vi förändrat vårt beteende, minskat familjens klimatutsläpp med 11 procent (klimatkontot). Visst har vi påverkat folk omkring oss, Tyresö-bor vänner och släktingar och kanske några av er bloggföljare. Men problemet är att det här räcker inte och summan av alla våra ansträngningar under ett år skulle lätt gå om intet med bara en enda långväga flygresa.

I utvärderingen av ekopilotprojektet fick vi frågor om vad som hade varit lätt och vad som hade varit svårt. Sedan fick vi också frågan hur mycket vi tyckte skulle vara frivilligt hur mycket som skulle styras av lagar och regler. Mitt svar var tydligt -Nej, man ska inte behöva styra så mycket själv som vi gör idag. Det ska inte behöva ta tre timmar att handla mat för att man väger italienska ekologiska äpplen mot svenska o-ekologiska osv. Man ska inte behöva ha dåligt samvete för varenda pryl man köper. Man ska inte behöva betala mer för en tågresa än en flygresa. Kort sagt, det ska vara lätt att göra rätt! Vi behöver en ambitiös klimatpolitik med energipolitik, lagar och påtryckningsmedel som styr i rätt riktning. Det finns ingen anledning att vi i Sverige ska sitta och vänta på att något annat land ska gå före. Jag tror på att en satsning på miljö också skulle vara positivt för Sverige på alla sätt även för sysselsättningen till exempel.

Själv har jag tagit konsekvenserna av min slutsats och börjat engagera mig mer i politik, samtidigt som naturligtvis jag fortsätter i mina privata strävanden. För en ekopilot finns ingen väg tillbaka till sin gamla livsstil – det är framåt som gäller!

3 kommentarer

Filed under politik och diskussioner

3 responses to “Politik eller konsumentmakt?

  1. Igår råkade jag av misstag publicera ett utkast till det här inlägget från mobilen, ber om ursäkt för det.

  2. Jag håller verkligen med om att det ska vara lätt att göra rätt. Idag är det ofta svårt att göra rätt, man får inte reda på tillräckligt mycket fakta för att göra bra val på ett smidigt sätt. Mycket vi köper är t ex för dåligt märkt och personalen kan sällan svara på frågor.

    • Ja, och jag blir ännu mer upprörd att vissa saker man köper, tex leksaker till barnen eller mat, kan innehålla ämnen som är direkt farliga för dem. Varför är de inte redan förbjudna?

Kommentera

