Miljövänlig shopping – bara 11% tycker att det är lätt!

Jag ställde lite frågor om miljövänlig shopping i ett tidigare inlägg och av de personer som svarade (totalt 25 personer alltså inte statistiskt säkerställt) så tycker de flesta, 61%, att det är svårt att hitta miljövänliga alternativ ibland. 28% tycker att det är svårt för det mesta och bara 11% tycker att det är lätt.

På frågan om var de köper miljövänliga kläder så svarade 59% att de handlar second hand, tradera och liknande. Resten köper kedjornas miljövänliga alternativ. Ingen hade svarat webshop och ingen att de handlar sådant i alla tre alternativen. Jag kan hålla med om att just kläder kan vara lite svårt att handla på webben, men det går!

Miljövänlig Elektronik är svårast att hitta följt av kläder och inredning. Leksaker, skor och assesoirer kom längre ner, men det är kanske lättare att hitta begagnat? Jag vet inte, min fråga var nog inte så bra ställd.

Två vinnare kommer att få sina vinster, Stockholms Stadsmissions REMAKE-anteckningsböcker, med posten!

2 kommentarer

Filed under konsumtion

2 responses to “Miljövänlig shopping – bara 11% tycker att det är lätt!

  1. heja Lisa! jätteintressant!
    jag har just beställt deodorantsten, ett som jag tror miljövänligt alternativ till alla roll-oner och sprayer. har använt stenen länge nu. den verkar aldrig ta slut och funkar toppen. beställde på nätet och tänker mig att det blir en fin julklapp. har du tips på andra bra miljövänliga alternativ till typ schampo, tvål? är så less på alla plastförpacknngar!!

    • Man kan faktiskt göra tvål och schampo själv, jag har inte gjort det, men info finns på http://nopoo.se/ Vi förknippar ofta fast tvål med billiga, starkt uttorkande saker, men det finns i alla möjliga bra kvaliteter. Det finns också fast schampo och balsam. Jag har använt sådana från Lush. Inget konserveringsmedel behövs och det räcker hur länge som helst, men de måste torka emellan användningstillfällena annars kan de mögla. Tips på försäljningsställen: http://www.medvetenkonsumtion.org/lankar Jag brukar beställa på http://www.softskin.se/ Tips! Där finns också ekologisk hårfärg i pulver- eller cremeform.

Kommentera

