Föredrag på NTI Handelsgymnasiet

föredrag Lisa Månsson

Föredrag på NTI

Igår var jag på NTI Handelsgymnasiet vid Odenplan och höll föredrag för eleverna i åk 2. Jag hade fått ganska lösa tyglar om vad jag skulle prata om så jag valde att prata om Miljö, konsumtion och företagens samhällsansvar. Alla fick gissa hur man spenderar 1000 kr på det mest klimatsmarta viset. Svaret finns i boken ”Konsumtion – dyrköpt lycka”. Ingen gissade på att ”konsert, middag på restaurang och taxi hem” var det mest klimatsmarta!

Man kan ju prata hur mycket som helst om konsumtion, men jag valde att fokusera på elektronik och kläder. Jag pratade också om CSR, företagens samhällsansvar, och varför man inte kan lita till 100% på vad som står på företagens hemsidor, utan att man ska titta efter miljömärkningar. Sedan tipsade jag om Medveten konsumtions Ekoguide som kan vara ett handfast stöd för att hitta caféer och affärer som är eko och reko. På skolan jobbar de mycket aktivt med eget företagande och de startar upp och driver företag tillsammans.

 

Lämna en kommentar

Filed under Event

Kommentera

