Budgettips för rika?

Elin som driver bloggen Mellan skog och gård har reagerat på mina budgettips:

Jag läser på en blogg som presenterar tips om hur det inte behöver bli dyrt att leva miljövänligt. Det första tipset är att frigöra tid genom att gå ner i arbetstid, köpa hemstäd eller matkassar samt att man kanske inte behöver ha en båt, sommarstuga och åka utomlands på semestern varje år.

Då blir jag lite matt. Jag kan inte, trots det välmenta blogginlägget och andra bättre tips i det, låta bli att tänka på hur förståeligt det är att miljömedvetenhet lätt ses som en statusmarkör. Att en miljövänligare livsstil kan bli något privilegierat som kräver både tid och pengar utöver information. För till och med i ett blogginlägg om hur det inte behöver vara dyrt med miljövänligare vanor är utgångspunkten någon, förhållandevis, med mycket pengar och det blir väldigt exkluderande.

De som behöver all sin arbetstid för att få det att gå runt även utan båt, sommarstugor och årliga utlandssemestrar då?
De som vet hur dyr en färdig matkasse är när man redan vänder på kronorna då?
De som mest av alla skulle må bra av att få hjälp med städningen någon gång men inte tycker att det har blivit ”billigt” med hjälp av RUT-avdraget då?

Var får de plats när vi pratar om downshiftning som en lösning på miljöproblem (och ohälsa)?

Eller just det ja, det är ju det de inte får.

Elin har rätt. Det är den som har lite pengar som lever mest miljövänligt (och släpper ut minst koldioxid), som kanske bor i hyresrätt, inte har bil och inte reser utomlands på semester. Precis som att vi i den rika världen släpper ut mycket mer koldioxid än en fattig person i Indien t.ex. Det är värt att tänka på. Vad tycker du? Kommentera gärna!

16 kommentarer

Filed under övrigt, konsumtion

16 responses to “Budgettips för rika?

  1. Begreppet downshifting tycks lite olyckligt ha fått fel innebörd i inlägget. Syftet är ju att frisätta mer tid genom att gå ner i arbetstid och då också anpassa sig till sitt minskade ekonomiska utrymme. Genom att laga mat från grunden, odla själv, lappa kläder som gått sönder etc så bidrar den enskilde till en hållbar livsstil. En matkasse skulle jag vilja se som motsatsen till downshifting där vi istället genom ökade utgifter frigör mer tid till att antingen spendera tid med familjen men även för att hinna jobba mer. Då är det inte att lågvarva, vilket är den svenska översättningen av downshifting.

    • Det var nog jag som klumpade ihop downshifting och matkasse under punkten frigöra tid. Men den som inte har pengar behöver och kan ju inte downshifta.

      • Jag tror att de flesta skulle må bra av att downshifta, även de som inte har pengar. När downshiftingen väl är genomförd så har individen anpassat sig till de ekonomiska medel som finns att tillgå. Dock tror jag att det krävs ett visst grundkapital för att kunna genomföra downshiftande förändringar. Och inställningen till konsumtion ser ofta olik ut för någon med små ekonomiska tillgångar jämfört med den som aktivt valt att begränsa sina utgifter. På så vis kan downshifting också anses vara de ekonomiskt välbärgades möjlighet.

  2. Ja jag blir väldigt provocerad ibland, speciellt när det kommer till mat. Ibland verkar det som om allllaaaaaa kan handla eko om de bara prioriiiiteraaaar. Där vill jag bara säga nej, alla kan verkligen inte handla enbart ekovaror, det är ju en omöjlighet. Och klä barnen i nya, dyra, ekokläder nä. Men som du säger så är det ju de som inte har råd som handlar minst, köper mycket begagnat, reser inte till Thailand om vintern etc.
    Jag bilr som lite vansinning på att det ska vara individansvar med, jag tycker att allt som ska köpas skall vara etiskt och miljömässigt bra framställt. Blev lite rörigt det här, ber om ursäkt.

  3. Intressant och viktig diskussion! Jag håller med om att alla inte kan göra samma saker eller lika mycket för en hållbar utveckling. Vi har olika förutsättningar, olika ”kapital” (pengar, utbildning, nätverk etc.). Samtidigt tror jag att de allra flesta kan göra sitt bästa utifrån sina förutsättningar. De personer och hushåll som har stora resurser bör då också ta ett motsvarande stort ansvar. Sen är det helt rätt att hållbar utveckling inte får reduceras till ett ansvar för individen. Men vi kan inte heller bara skrika efter strukturella förändringar. Det är ju faktiskt vi medborgare som utser våra politiska företrädare och vi konsumenter som förbrukar produkterna!

  4. Vad bra att du tog upp det här! Min familj får nog anses höra till medveten medelklass-gänget som plastbantar, köper eko och hämtar tidigare på förskolan för att prioritera och investera tid i barn och familj. Vi lägger massor med pengar på fin ekomat och ska just köpa en ekologisk madrass till vår son, det är ju som bekant inte direkt gratis. Ibland är det så präktigt så jag håller på att förgås! Samtidigt vill jag inte leva ett giftigt, omedvetet liv igen. Ska jag väl köpa något vill jag att mina surt förvärvade slantar ska gå till bra grejer och inte stötta någon ohållbar, oetisk produktion av något alls. Men inte är det billigt inte.
    Att kalla det vi håller på med downshifting är en ren lögn, snarare upshifting om man tittar på bankkontot….
    Dock ska man inte förringa att alla måste göra det de kan för att bidra. Vi har förhållandevis mycket pengar varför vi borde ta ett större ansvar än en familj som inte har det valet. Visst kan det anses ”fint” och ”hög status” att äta eko osv men i många av mina kretsar är jag fortfarande den galna hippien som förmodligen inte har ”råd” att åka till Thailand eller köpa märkeskläder. Det kunde inte ha mer fel!
    Ditt tipsinlägg var bra skrivet och det fanns ju tips för alla prisklasser 🙂

  5. Jag vet, det blir jobbigt med den här präktigheten 🙂 Det kanske får bli ett eget inlägg… Jag planerar också att skriva mer om downshifting och vad det går ut på.

  6. Oj… Först av allt, jag blir imponerad av hur ödmjukt och fint du bemöter kritiken. Jag hann ta ett djupt andetag innan jag läste igenom men det behövde jag ju inte. Tack, från en som övar sig på att komma över sin konflikträdsla.

    Jag vill gärna berätta att jag är väl medveten om att jag tog bara en liten bit av dina tips som utgångspunkt för mitt inlägg. Det var inte meningen att rikta kritik mot just dig eller den texten, utan mer använda det som en språngbräda in i min tanke att miljöengagemang ibland tenderar att bli ett projekt för de privilegierade, där vi (jag med) omedvetet exkluderar människor genom att inte visa förståelse olika förutsättningar.

    Det är en intressant och viktig diskussion tycker jag, så bra att du öppnar upp för det!

    Ha det gott / Eli

    • Jag tycker att det var bra att du reagerade på det här för det är en viktig diskussion. Jag är väl medveten om att jag sitter i min lilla medelklass-värld där överflödet sätter krokben på de goda miljö-föresatserna oftare än bristen.
      Ha de gott du med, Eli!

  7. Tack för svaret 🙂 och jag missade ett N.
    /EliN 😉

  8. Per

    Visst är det så att de med mer pengar generellt belastar miljön mer än de med mindre pengar. Både i ett nationellt perspektiv och om man jämför världens länder. Att den som har möjlighet till det, istället för att tjäna mer och konsumera mer, väljer att jobba mindre och konsumera mindre är så klart bra för miljön.

    Jag tycker fler borde börja med att fundera på hur mycket pengar de behöver för att leva ett bra liv och vara lycklig. Sedan jobba så mycket som behövs för att få in de pengarna. I dagens samhälle jobbar många istället heltid och anpassar sin konsumtion efter den inkomst de har.

    • Visst är det sant. Samtidigt känner nog många att de inte har möjlighet att välja. Arbetslösheten är utbredd och konkurrensen på arbetsplatsen kan vara hård. Då kan det vara svårt att välja att jobba deltid.

Kommentera

