En köpfri dag – Ekolisa i DN #buynothingday

Stoppa shoppa

Idag är det ”Black friday” handlarnas sätt att få fart på julhandeln. Men imorgon är det En köpfri dag – Buy nothing day – en manifestation för att uppmärksamma vår överkonsumtion och slöseri med jordens resurser. På En köpfri dags hemsida finns några bra filmer om hur vår konsumtion påverkar miljön.

Här är en konsument som uttalar sig = jag –  i DN:s nätupplaga.

Så om ni ser någon smyga omkring i ett köpcenter med svarta solglasögon imorgon – så är det inte jag!!

Ha en skön fredag!

4 kommentarer

Filed under konsumtion

4 responses to “En köpfri dag – Ekolisa i DN #buynothingday

  1. Roligt att även En köpfri dag uppmärksammas i media! I övrigt kan man känna sig lite åksjuk en dag som denna då det haglar Black Friday-erbjudanden i mailboxen…

  2. Anna -Karin Rickardsson

    Ja,jag förstår inte varför vi konsumerar så mycket saker hela tiden. Allt man köper ska ju skötas om och det tar en massa tid. När man inte hinner ta hand om grejerna så blir man irriterad och det tar också tid och kraft. Tiden är alltför dyrbar för att ägna åt shopping tycker jag. Eller som min dotter sa ” egentligen så behöver man ju bara köpa det man behöver och det som är kul som skidor och sånt”. Kul att du tar upp den köpfria dagen så att man tänker till lite.

    • Jag håller med. Jag shoppar mycket jag också i alla fall nu inför jul. Men det här med att gå omkring i köpcentrum och spontanshoppa har tappat sin glädje för mig.

Kommentera

